Everything But The Girl – Nothing Left to Lose.


Si la première partie de leur carrière solo et duo constitue pour nombre d’entre nous l’un des plus beaux et délicats trésors de la pop indie Made in UK (mixant avec brio folk britannique, jazz, soul, bossa et pop), Tracey Thorn et Ben Watt aka Everything But The Girl sont surtout connus pour le remix par Tood Terry de leur chanson Missing (issue de leur album Amplified Heart), élégante et éternelle bombe à fragmentation dansante qui a envahit les dance floors au mitan des années 90). Essayant de ne jamais refaire vraiment le même album, Ben Watt s’essayant avec bonheur au DJing et à la production, happé par les nouvelles sensations électroniques, les EBTG sortent en 1996 un magistral album synthétisant les sons d’une époque et leur talent de songwriters : Walking Wounded aussi essentiel que le fût Eden en son temps.

À la première écoute de ce premier extrait d’un nouvel album à venir au printemps, on se dit que Tracey Thorn et Ben Watt reprennent les choses là où ils les avaient laissées avec Temperamental en 1999, leur dernier album commun en date. Basses et syncopes, breaks et beats, échos d’une époque jamais vraiment révolue mais rhabillée des atours d’un 21ème siècle coincé entre les bruits assourdissants de guerres pas si lointaines et l’effrayante mélodie de la vacuité mondialisée.

Les années ont passé et Tracey le confirme : « I need a thicker skin, This pain keeps getting in, Tell me what to do »… Elle se retrouve à nouveau devant sa porte (Missing : « I’m walking down your street again, And past your door, but you don’t live there anymore« ) pour trouver réponse à ses questions (« And I’m here at your door, And I’ve been here before, Tell me what to do, ‘Cause nothing works without you »)

Teintant leur hédonisme d’une inquiétude mature et légitime, les deux complices délivrent un morceau à vif, jamais rétro ou nostalgique et qui se révèle entêtant après deux ou trois écoutes pour devenir carrément obsédant et vénéneux, s’insinuant en nous comme une quête intime démarrée il y a des années). D’abord comme une interrogation en l’air (« what is left to lose ? ») puis comme un verdict implacable (« nothing left to lose »).

Dieu sait si la voix de Tracey Thorn possède un haut pouvoir émotionnel, mais elle n’a peut-être jamais été aussi intense, belle et poignante qu’à la fin de ce morceau quand elle répète comme un mantra salvateur :« Kiss me while the world decays, Kiss me while the music plays ».

Une supplication, un dernier baiser avant la fin, ou la suite.


© Matthieu Dufour



Approximate translation…


If the first part of their solo and duo career constitutes for many of us one of the most beautiful and delicate treasures of the indie pop Made in UK (mixing with brilliance British folk, jazz, soul, bossa and pop), Tracey Thorn and Ben Watt aka Everything But The Girl are famous worldwide for the remix by Tood Terry of their song Missing (from their album Amplified Heart), elegant and eternal dance bomb which invaded the dance floors in the middle of the 90’s.) Trying never to make the same record again, Ben Watt becoming a successful DJ and producer, caught by the new electronic sensations, the EBTG release in 1996 a masterly album synthesizing the sounds of an era and their talent of songwriters : Walking Wounded as essential as Eden was in its time. 

At the first listen of this first extract of a new album to come in the spring, we feel like Tracey Thorn and Ben Watt are picking up where they left off with Temperamental in 1999, their last album together. Basses and syncopations, breaks and beats, echoes of an era never really gone but dressed in the trappings of a 21st century caught between the deafening sounds of not so distant wars and the frightening melody of globalized vacuity. 

The years have passed and Tracey confirms it: « I need a thicker skin, This pain keeps getting in, Tell me what to do »… She finds herself again in front of his door (Missing : « I’m walking down your street again, And past your door, but you don’t live there anymore ») to find answers to her questions (« And I’m here at your door, And I’ve been here before, Tell me what to do, ‘Cause nothing works without you »)

Tinting their hedonism with a mature and legitimate concern, the two accomplices deliver a raw piece, that never turns retro or nostalgic and which turns out to be heady after two or three listenings just before becoming downright obsessive and addictive, insinuating itself in us like an intimate quest started years ago. At first like a question in the air (« what is left to lose ? ») then like an implacable verdict (« nothing left to lose »). God knows if Tracey Thorn’s voice has a high emotional power, but the singer has perhaps never been as intense, beautiful and poignant as at the end of this piece when she repeats like a saving mantra : « Kiss me while the world decays, Kiss me while the music plays ».  

A supplication, a last kiss before the end or what’s to be continued….


© Matthieu Dufour